Specyficzna logika e-BOK PlusGSM



Im dłużej uzywam e-BOK Plus GSM, tym bardziej mam wrażenie, że projektował go zagorzały wróg ergonomii.

Mój wykładowca od Handlu w Internecie podkreślał, że jeśli przeważająca większość robi daną rzecz w jakiś sposób, to należy zrobić tak samo. Żeby nie działać wbrew nawykom klientów. Przykładowo, jeśli większość menu nawigacyjne umieszcza na górze i po lewej stronie, to też należy tak zrobić. e-BOK PlusGSM ma menu po prawej stronie…

Prawdziwy opad szczęki zaliczyłem w tym tygodniu. Po kolei. Do zalogowania się potrzebny jest numer telefonu i kod. Opis pod pola do wpisywania głosi:

Pluskod lub hasło do rachunku elektronicznego dla klientów abonamentowych, albo ostatnie 4 cyfry kodu PUK dla użytkowników prepaid.
Po zmianie przeglądarki nie mam zapamiętanego kodu, więc wygrzebałem z papierów czterocyfrowy numerek z opisem Pluskod4. Uwierzytelnienie, hasło jednorazowe z SMSa i… nie ma nigdzie opcji Rachunku Elektronicznego. Nie ma tam, gdzie pamiętam. Przeklikałem inne opcje &mdash również brak. No to do pomocy. Tam piszą, że menu powinno wyglądać tak:

[rachunek
elektroniczny]

Natomiast u mnie wygląda zgoła biedniej:

[ebok u mnie #1]

Rozmowa z biurem obsługi też dużo nie dała. Konsultant zapytał mnie o kod — nie miałem pod ręką, więc uwierzytelnił innymi danymi. Potem poklikał i powiedział, że u siebie widzi tą opcję. Hm, wcześniej testowałem 3 różne przeglądarki (na 2 różnych silnikach), po rozmowie sprawdziłem czwartą na jeszcze innym silniku i bez efektu.

Coś mnie jednak tknęło. Konsultant zapytał o pięciocyfrowy kod autoryzacyjny. Dalsze grzebanie w papierach dało wynik w postaci ciągu cyfr o żądanej długości, przewrotnie nazwanego Pluskod5. Lekko podejrzliwy wpisałem w oknie logowania numer telefonu i dłuższy kod. Po chwili telefon zawibrował otrzymawszy SMSa z hasłem jednorazowym. Udało się zalogować. Wszedłem w znane menu, które teraz wyglądało trochę inaczej:

[ebok u mnie #2]

Podsumowując: e-BOK PlusGSM pozwala logować się na jedno konto przy użyciu różnych haseł. W zależności od użytego hasła dostępne są różne opcje w menu. Ma to jakiś sens, ale come on! Konto jest jedno, tylko jedno hasło powinno pasować. Konsultant na infolinii nie zająknął się o możliwości uzyskania dostępu innym hasłem. Może nawet o tym nie wiedział?

Dodać jeszcze nie dochodzące SMSy o nowych rachunkach, faktury wystawiane na miesiąc przed dokonaniem ujętych na nich rozmów, brak powiadomienia o zmianach w regulaminie i już wiem, że z Plusem pożegnam się w dniu pojawienia się n900 u Ery.


Archived comments:

Urban 2009-09-08 22:55:53

Nic osobistego, ale jeśli napisali, żeby podać ten pięciocyfrowy to come on! Podanie czterocyfrowego może trochę zmienić sytuację ;)

zdz 2009-09-08 22:58:29

Napisali jak zacytowałem: pluskod albo *4* cyfry PUK. Nie pisali, że pluskod ma mieć 5, więc jak znalazłem pierwszy z brzegu, który miał 4 (o, taką cyferkę sami podali) i którym dało się zalogować, to dalej nie szukałem.
I jeszcze jeden kamyczek: dwa pluskody, hasło jednorazowe, a żeby pobrać PDFa z fakturą trzeba kolejnego hasła. Nawet mój bank nie ma tylu barier.

Urbanius 2009-09-08 23:00:46

4 cyfry PUK dla użytkowników prepaid. Dobra, rozumiem o co chodzi ;). Kiedyś, jak to wprowadzali to mówili o co chodzi.

deluge 2009-09-08 23:05:18

a wystarczyłby mail z fakturą, jak mbank z wyciągiem ... ale to pewnie za trudne dla speców z plusa

jendras 2009-09-09 00:59:18

@zdz najśmieszniejsze jest to, że tym hasłem od faktury PDF też możesz zalgować się do ebok :)
Masz więc 3 hasła, którymi można się zalogować.
BTW
Próbowałeś może robić jakieś staty zużycia telefonu? Ja chciałem OCRem wrzucić billing do excela, ale niestety PDF jest zahasłowany :/

Jajcuś 2009-09-09 09:53:20

AFAIR to nie zupełnie to samo konto. Jedno to jest konto klienta (który może mieć wiele telefonów), drugie konto konkretnego telefonu (np. pracownika firmy, który może o czymś tam decydować, ale osobiście umowy z Plusem nie ma).

Lam 2010-03-16 12:41:23

Jęczysz.

- Jajcuś napisał prawidłowo: możesz do konta podłączyć telefony np. swoich dzieci i dać im "słabe" hasła tylko do telefonów. Sam używasz "mocnego" hasła konta. Twój bank nie ma takich "barier"? Chyba raczej takiej możliwości :)

- Plusowy e-BOK już dawno umożliwia zdefiniowanie "hasła" zamiast "kodu" i nie wysyła żadnych esemesów autoryzacyjnych/haseł jednorazowych. Haseł do PDF-a z fakturą również sobie nie przypominam (kiedy już przestawisz się na hasło).

Dlaczego uznali, że stare kody są mniej bezpieczne niż nowe hasła - ciężko stwierdzić, tu rzeczywiście mają u mnie minusa, ale choćby fedorowa Bugzilla też wymusza zmiany haseł co jakiś czas, więc...

Nie obczajałem tego ich nowego systemu, który wdrażają, boję się takich korporacyjnych nowinek ;) Oby poprawili ergonomię (menu po logicznej stronie, bo czytam od lewej do prawej) nie uszczuplając funkcjonalności i prędkości.

A to wszystko napisałem tylko po to, żeby na końcu mieć pretekst napisać: duel w QL, noobie?!

Comments


Comments powered by Disqus