Jak czytać (pisma)?



Z wiedzy życiowej, która powinna być podawana w szkołach a nie jest, brakuje nauki obchodzenia się z korespondencją urzędową. Załóżmy, że dostaliśmy jakieś pismo. I chcemy dowiedzieć się więcej. Można odpisać na martwych drzewach, ale czasem lepiej zadzwonić i porozmawiać. Ale gdzie i z kim?

Pismo składa się z podpisu, np. takiego:

Jest to podpis osoby, która najpewniej nie ma pojęcia, co jest w treści napisane. Próby kontaktu z osobą raz, że mogą być utrudnione niedostępnością, to dwa, zazwyczaj nic nie dadzą. Jest to normalne i nie należy się dziwić, dobry kierownik deleguje zadania.
Należy wrócić uwagą na początek kartki i poszukać sygnatury, która postać ma taką:

Ponieważ wiemy, z kim korespondujemy, to rozszyfrowujemy „WPR” jako Wydział Programów Rozwojowych. Wiemy więc, gdzie dzwonić. Jednak najważniejszym w tej chwili jest sam koniec sygnatury. „HC” to inicjały urzędnika, który pismo napisał. To jest ta osoba, z którą chcemy porozmawiać. Teraz możemy zadzwonić do sekretariatu, ładnie się przedstawić, powiedzieć, że mamy pismo i chcemy porozmawiać z osobą o inicjałach „HC”. Sekretariat powie, że to pani Hanna i przełączy nas do niej, gdzie wyjaśnimy wątpliwości. Jakby nie odbierała, poprośmy sekretariat o numer telefonu bezpośrednio na jej biurko, żeby w przyszłości łączyć się bezpośrednio.

Przed rozmową spójrzy jeszcze w prawy górny róg na datę. „Pismo z dnia” jest sformułowaniem skutecznie ogniskującym uwagę rozmówcy, więc warto datę znać.


Archived comments:

blues 2013-12-26 23:19:32

A może zrobisz jakąś stronkę na takie tematy? "Mały poradnik aktywności obywatelskiej"? :D

zdz 2013-12-27 14:44:54

mmazur kiedyś uzupełniał "życie wiki" gdzieś na wiki.7thguard.net; ale zaginęło.
Ja prowadzę googlalnego bloga ;)

Seban 2013-12-30 08:46:19

Budżet obywatelski?

Comments


Comments powered by Disqus